måndag 17 september 2018

Sverok på Järvaveckan

"Att Sverok befann sig på Järvaveckan var bland det bästa som kunde hända. Både för förbundet men framförallt för förorten. Av allt prat om inkludering under åren tror jag att 5 dagar i Järva där vi spred kunskapen om vår existens gjorde mer i praktiken för att öka vår tillväxt och vår inkludering." Arhanka

I år var Sverok med på Järvaveckan. Egentligen var det en ren slump. Jag trodde vi var för sent ute när vi blev tillfrågade om att stå ihop med flera andra förbund. Självklart sade vi ja.
Men sedan visade det sig att de andra förbunden inte kunde stå på grund av olika orsaker.
Så i slutänden så stod Sverok inför valet om vi skulle stå själva eller stå helt.
Ja det kostade en slant men det var hyfsat billigt för fem dagar med tält, golv samt ståbord och stolar.

Så svaret blev ja!

Så jädra stolt att se Sverok här!
Foto: Arhan Kemal Ağaoğlu

För mig var det en stor sak. Det är ingen hemlighet att jag länge velat att Sverok ska bredda sin etniska mångfald. Att jag blev arg för att det talades om ett sverok för alla men att de jag såg i Sverok var vita och att vi led av dålig representation rörande etniskt mångfald i bildmaterial var en av orsakerna till att jag bestämde mig för att försöka bli ledamot i förbundsstyrelsen för så många år sedan.
Ett ytterligare steg på vägen var då jag, på uppmuntran av Alexander Hallberg, lade in en punkt för verksamhetsplanen 2017:

"Förbundet ska i en rapport undersöka den etniska mångfalden inom Sveroks föreningar och distrikt för att se hur den ser ut samt hur Sverok kan arbeta med detta."

Nu i backspegeln har väl den punkten blivit något av det största som jobbats med. Så många enkätsvar och så lite tid... Men den kommer bli klar och för mig är detta ett viktigt steg.

Men tillbaka till Järvaveckan. Jag kände att Sverok var tvungna att vara med om vi hade möjligheterna.
Nummer 1: Sverok inte når ungdomar med utomnordisk bakgrund i lika hög grad som vi når ungdomar med nordisk bakgrund plus att vi dessutom inte når ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden. Jättekasst och mindre bra när vi strävar efter att vara ett förbund med rejält #viärsverok-känsla,
Nummer 2: Vi åker till Almedalen och minglar med politiker och makthavare vilket är jättebra för vår ställning som politisk påverkare men vi behöver också vara mer på stora arrangemang där vi möter vanligt folk som är nyfikna på spelglädje och föreningsliv. Med dessa två punkter i bakhuvudet så kändes Sveroks medverkan på Järvaveckan solklar. Vi skulle dit och känna på läget och framförallt få svar på lite frågor:
  • Hur skulle Sveroks närvaro på Järvaveckan se ut?
  • Vilka besöker veckan?
  • Vilka är viktiga för oss att nå?

Samt den viktigaste frågan:
  • Hur stort är intresset för spel bland unga i socioekonomisk utsatta områden?


Stora frågor som krävde svar.

Första steget var att rodda ihop lite bra funktionärer, gärna med utomnordisk bakgrund och som var bra på att prata och såklart med ett intresse för spel (för inget är värre än när människor med en bakgrund ska vara frälsare åt människor med annan bakgrund, det är lite som att killar ska föreläsa om hur tjejer kan ta plats i spelkulturen... Det blir rätt fel)
Men vi fick ihop ett bra gäng och mest värt för mig var att Arhanka åkte hela vägen upp från Göteborg i en vecka för att var funktionär.


ÄNTLIGEN!! Jag och Arhanka är så sjukt peppade!! 

Ja jädrar, vi har ju pratat om detta med att få Sverok bredare rörande etnisk mångfald sedan 2015. Så det var väl med lite klump i halsen vi stod där på Järvaveckan och talade med barn, vuxna och andra organisationer som kom och undrade vilka Sverok var. Det visade sig att många av de visade sig ha svinbra koll på föreningsliv och hur det fungerade men hade ingen aning om att det även gick att bilda spelföreningar.
Och sen barnen som vi spelade med.....
De som kom tillbaka varje dag för att spela Dobble och andra spel och som drog med sina vänner tillbaka för att spela mer. Det är en alldeles speciell känsla att lära barn att upptäcka spel och se glädjen när de vinner eller bara inser hur kul det är med spel.
Det blir varmt i hela hjärtat. Sedan hann jag ha möte med Fryshuset om varför inte vi gör något ihop och varför vi borde göra saker ihop. Jag hoppas det kan bli bra i framtiden. 

Plus att Sverok var med i en podd och jag hann springa till LSU och prata lite där.

Sverok stod på Järvaveckan i fem dagar vilket är halva tiden som arrangemanget pågick.
Och det var i min värld helt värt det. Vi var på en arena vi inte lyckats nå innan, vi pratade med en helt ny grupp av spelintresserade barn och unga och vi syntes rejält.

Foto: Arhan Kemal Ağaoğlu

Vi vet nu att:

De som besöker Järvaveckan är alla åldrar men mycket familjer. På kvällarna en del unga som är nyfikna och glada. Politikerna är närvarande och pratar direkt med folk. De som är viktiga för Sverok är nå är barn och unga samt föräldrar. Sedan att prata med de organisationer som var på plats och som redan hade ett pågående arbete ute bland unga. Sveroks närvaro på Järvaveckan nästa år kan vara allt från att testa på olika former av spelkultur till att ha mer tävlingar och info mot föräldrar. För det finns ett stort intresse för spel bland barn och unga. Och en vilja att göra mer.
Detta året var en testomgång och jag vet vad vi behöver utveckla tills nästa år.
Men i korthet: Detta är en arena Sverok behöver vara närvarande på. Just för att sprida infon om hur jädra kul och bra spelkulturen är och att det går att ha spelföreningar. Men också för att i socioekonomiskt utsatta områden finns den kärlek till föreningslivet som nästan brunnit ned i stora delar av Sverige. Här ses föreningslivet som en väg till gemenskap, glädje och till integration.
Kan Sverok lyckas med att vara en del av detta och hjälpa till på vägen och samtidigt få unga att hitta ett intresse för spel och därigenom nya vänner.... Då är jag nöjd och kan vila.

Jag ser fram emot nästa år och att då kunna göra mer! För vi behöver och ska vara här.

Fighting the good fight.
Foto: Arhan Kemal Ağaoğlu

1 kommentar:

  1. Jävligt bra blogg o så men geniet som tog bilderna förtjänar fan ett pris

    SvaraRadera