tisdag 1 januari 2013

Ett fult sätt att trampa på folk

Min fina vän Wonderkarin gjorde mig för en tid sedan uppmärksam på en sak som jag oftast inte tänkt på.
Och det är en väldigt tråkig form av härskarteknik, den när man lyfter fram och upp en persons psykiska hälsa för att nedvärdera och förringa denne.

Låt mig ge några exempel:
"Du vet ju att du inte kan lita på X, hen är psykiskt störd"
eller
"Du är så sjukt labil att du borde spärras in."

Det är en sak att säga att någon är dum i huvudet (hey, jag gör sådan hela tiden) men det är en HELT annan sak att tillskriva någon psykisk ohälsa och använda det som ett argument för att se ner på personen och tala illa om hen.
Det är lågt och ett slag under bältet på någon som oftast redan ligger ner - och oftast väldigt svårt att försvara sig mot.

Sedan Wonderkarin gjorde mig uppmärksam på detta så började jag tänka och titta på saker lite annorlunda, på hur folk uttryckte sig och hur ofta jag kunde se denna härskarteknik i min omgivning.
Tyvärr såg jag det hända oftare än vad jag ville och tyvärr verkade det oftast vara en majoritet tjejer som blev utsatta för detta. Från killar, från tjejer och från jämnåriga, som tillskrev dem psykisk ohälsa eller ännu värre, pekade på en psykisk diagnos personen redan hade och använde den för att trycka till personen rejält.

En dag fick jag ett mail från en god vän angående detta med att jag skriver ut väldigt klart och tydligt på facebook hur jag mår (man kan läsa mer om min inställning till det här). Det var ett bra, trevligt mail men det var ett ordval jag fastnade vid.
Detta med att jag genom att berätta om personer som behandlat mig illa skulle bli den lilla instabila bräckliga tjejen vars version man inte riktigt kan lita på.
Det gjorde ont att höra. Inte först men det låg kvar och gnagde i mitt medvetande. Tillslut började jag allvarligt fundera på vad det var som var fel med mig. Sedan tog jag och andades och insåg att det inte alls är något fel på mig och att jag får lov att vara hur stabil, instabil, glad  arg, ledsen, psykiskt bra eller dålig som helst. Det är inte det som är det viktiga.
Jag förstod för första gången på allvar hur sårbar man kan vara när någon trycker på ens psykisk hälsa på ett felaktigt sätt.
Oavsett hur man mår så är det svårt att försvara sig mot och det är svårt at tvätta bort en sådan stämpel, både för sig själv och för andra
Så jag vill be alla om en sak såhär en dag inpå år 2013, ge fan i att kalla folk labila, psyksjuka, psykfall och alla skällsord som kan kopplas till psykisk ohälsa.
Tycker du att någon inte kan bete sig så finns det andra sätt att förklara det på än att trycka ner och få dom att må sämre.
Var en bättre människa än så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar