torsdag 19 november 2015

Passiv och aktiv feminism och antirasism

Jag har på senare tid talat en del om detta med vikten av att engagera sig aktivt, både när det gäller feminism samt antirasism.
För mig har det mer och mer gått från att om en ska engagera sig och tala stort och vackert om sig själv så räcker det inte med att engagera sig passivt, det duger inte.
Jag vill se aktivt engagemang.

Meh, räcker det inte med att en bara är passivt stödjande, måste det jämt blir så mycket jobb?” är ett argument jag ofta stöter på i debatten.

Nej, det räcker inte.

När bästaste @Nieszkas och jag var ute och promenerade så kom vi på världens bästa metafor för detta med passiv och aktiv aktivism.

Tänk dig en stolpe som håller på att ramla åt sidan. Du vill hindra den från att göra detta och du kan antingen:
1) springa dit, stötta upp den och i förlängningen trycka ned den i jorden så att den kommer att stå stadigare.
2) Du ställer dig bredvid stolpen,tittar på den och hoppas att den inte ska ramla

Jag behöver nog inte förklara här vilken metod som är aktiv och vilken som är passiv. Min poäng är att passiv aktivism inte är så mycket mer än vackra ord. Du kan prata hur mycket du vill men utan handlingar så förändrar du inte världen. (Tro mig,den där stolpen kommer inte känns sig det minsta stöttad utan kommer att ramla åt sidan)

"Waaaa, vad ska jag göra då? Att vara aktiv kommer säkert vara sjukt jobbigt!"

Återigen nej. Det är inte så svårt att vara aktiv i sin aktivism. 

Här nedan är en kort lista på vad en kan göra för att engagera sig på, en enligt mig, längsta nivå:



  • Säg ifrån mot sunkiga uttryck som används, vare sig det är på fester, på familjemiddagar eller på jobbet. Visa att det inte är okej.
  • Lev med ditt engagemang i vardagen. Inte bara när det passar dig. Är du feminist eller antirasist så stå för det. Ifrågasätt, prata, debattera och var obekväm.
  • Försök att föra dialog på nätet, inte bara en monolog. Med det menas att du inte bara skriver att saker är hemskt utan att du går in och påpekar när någon delar sunkigheter eller använder kassa uttryck. Sprid kunskap, sätt ned foten och säg ifrån även här.
  • Läs på. Jag kan inte nog understryka hur viktigt detta är. Det finns på allvar få saker som stör mig så mycket som folk som påstår att de är feminister/antirasister men inte har koll på basfakta. Att läsa på innebär inte att du behöver läsa tusen teoretiska böcker, du kan ta dig extremt långt med hjälp av bloggar och artiklar på nätet. När jag säger basfakta menar jag hur strukturer påverkar oss, vithetsnorm, mansrollen, patriarkatet och privilegier. Det finns inga ursäkter för att vara opåläst. Det finns google så det är bara att börja söka.
  • Stötta upp kvinnor och rasifierade. Stötta upp HBTQ-personer, icke-binära och transpersoner. Inte bara genom att trycka “like” på facebook utan kolla av med de du känner. Hjälp till att avlasta i debatter om de vill detta.
  • Gå på seminarium, kurser, paneldiskussioner, föreläsningar… ja you name it. Kort sagt, vidareutbilda dig.

Detta är som sagt lägsta nivån enligt mig.


Ovanför detta har vi alltifrån att engagera sig i volontärarbete på flyktingboenden, jobba på kvinnojourer, hålla föreläsningar, arrangera peppiga event, skänka pengar till välgörenhet, lära ut feministiskt självförsvar…… ja ni hör själva. Listan kan göras hur lång som helst.

Mitt råd till dig som vill bli mer aktiv är att ta ett steg i taget. Välj en sak från listan och börja där. 


Det är bättre att ta ett litet steg än att bara stå stilla och inte göra något.

1 kommentar:

  1. "Passiv aktivism" är inte det rentav en självmotsägelse? Det kan ju finnas en rad giltiga anledningar att inte vara aktiv (kan bero på oförmåga osv) men då är det ju inte aktivism. För grejen med aktivism måste ju ändå vara att den är aktiv. Annars blir det... passivism?

    En ska göra vad en kan, även om alla har olika möjligheter. För mig är nog volentärarbete, anordna grejer och liknande saker som jag aldrig kommer kunna göra. Så jag begränsar min aktivism till sådant jag kan göra på nätet. Men där är jag ändå rätt aktiv. Läser och skriver, lär mig och försöker sprida information, och gör mitt bästa för att säga till mot dåligheter. Och det är antagligen mer än många som har bättre förutsättningar gör.

    SvaraRadera