söndag 16 december 2018

Klimatfrågan och Nerds for Future

Notera: Denna post har inget med Sverok att göra och Sverok som organisation har inte tagit ställning i detta.

Jag är inte en partipolitisk person.
Men jag är däremot rätt politisk och helt orubblig när det gäller frågor jag brinner för.
Dessa är främst intersektionell feminism, antirasism och på senare år även miljöfrågan.
De senaste åren har väl världen gjort sitt bästa för att verkligen fucka upp de frågorna rejält. Rasismen gör segertåg i världen, jämställdhet ifrågasätts och gällande miljön har vi tio år kvar innan det är kört på allvar.
Och trots detta fortsätter vi att rulla i samna destruktiva spiral.
Det är helt fucking sjukt.
Här i Sverige är detta mer brännande frågor än någonsin då vi är i ett läge utan regering och där en budget just klubbades som inte går miljöns vägar.
Och det är just miljön jag vill fokusera på med denna post.
Greta Thunberg, världens coolaste 15-åring, strejkar varje fredag utanför stadshuset i Stockholm för att uppmärksamma miljöfrågan och för att visa politikerna att detta aldrig får glömmas bort. Allt under parollen Fridays for Future.
Flera är på plats med henne, däribland Sara Bergmark Elfgren som står bakom initiativet Writers for Future.
När vi träffades där i fredags så kom Sara på idéen att varför inte Nerds for Future?
Och varför inte?
Ju fler som strejkar och manifesterar desto bätte och vi kan på allvar inte vänta.
Så med denna post vill jag säga:
Älskade nördar över hela Sverige. Häng på och strejka med mig, Greta och Sara över hela landet. Stå under Nerds for Future och visa att detta är en fråga som vi engagerar oss i. Och ta med det i vardagen och gör de där klimatsmarta valen. Vi kan göra skillnad, vi är många och vi måste agera nu.
För klimatet kan inte vänta.

Vi kan göra skillnad.
Låt oss göra det. För vår planet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar