torsdag 27 december 2018

Saker jag hann med att göra i Sverok

Det här är en sådan där post som är extremt arrogant att skriva på ett sätt men eftersom jag gärna vill ta cred för saker jag gör så är det en bra övning!

Först och främst vill jag säga tack för mitt år som ordförande.
Det har varit ett fantastiskt år som jag inte hade velat vara utan för allt i världen. Det har varit ett år fyllt med upplevelser och möten med fantastiska människor. Det har varit politik, påverkan och sena kvällar och helger.
Kort sagt har det varit alldeles underbart.
Tack alla medlemmar i Sverok som jag har träffat på resor, alla ni som mailat och som hört av er med frågor. Det har varit ett privilegium att få vara er röst och att driva de frågor ni bryr er om.

Och jag vill igen tacka Alexander och Tjarls för att ni är klippor och för att ni funnits varje minut under året, både i svåra arbetsfrågor men också för mig som människa.

Och till Chrisp, RFK-Sanna Hedlund och Anna W för att ni varit underbara att jobba ihop med under året. Sverok är ett bättre och rikare förbund för att ni finns.

Till Anna Rydborg och Rosaline Marbinah för att ni varit mina systrar i civilsamhället under året. För att ni lärt mig tusen saker jag inte visste och för skratt, sorg och förtroenden.

Till Rebecka för att du gett så mycket råd och stöttning, både innan jag blev vald och även under året. För att du funnits.

Och till Max. Herregud vad jag gått sönder om inte du funnits varje minut sista halvåret. Min ö i havet och den som skakat om mig med ord, kramar och som funnits där när allt varit så svårt och slitigt. För alla skratt och för att du stoppat mig, lyft mig och gjort mig starkare.
Du är det bästa civilsamhället har och helvete om de inte tar hand om dig nu!

Sist min Svart. För att jag kunde flytta över halva landet, jobba 120% och veta att jag hade ditt stöd i allt. För att du roddat allt på hemmaplan med ett osynligt arbete och gett mig en stabilitet och en trygghet som varit ovärderlig.

Tack alla.

Mitt år som Sveroks ordförande har varit ett av de bästa i mitt yrkesverksamma liv.
Jag är så jädra glad över det.

Jag visste redan innan min avtackning att jag hunnit med en del under mina år i Sverok.  Det blev totalt fyra år med Sverok, tre ideella år som ledamot och ett år som heltidsarvoderad ordförande.
Och jag ville göra en lista på det, både för andras men också för min egen skull. Det är så lätt att glömma bort allt bra som hänt.
Jag kan lugnt säga att under mitt år som ordförande så jobbade jag nog 120% och mycket av mitt fokus låg på att dels föra Sveroks röst mot aktörer i Sverige (både gentemot politiker, andra spelkulturaktörer och i mot resten av civilsamhället). Men såklart också på arbete med styrelsen, verksamhetsplanen och allt annat som slängdes åt mitt håll.
Jag har försökt stolpa upp det och även länka in artiklar och blogginlägg om saker. En del av sakerna rörande mitt Sverokarbete ligger inte uppe på Sveroks hemsida än men jag kommer att länka in de här så fort det sker.

Styrelsearbete

Först och främst så har det blivit totalt:
  • 23 fysiska förbundstyrelsemöten (jag missade ett 2017 då jag var i Japan)
  • 20 digitala kommunikationsmöten.

Som ordförande har jag nu under 2018 också skött all planering och logistik runt mötena.
Sista året nu har det också varit arbetsledning av styrelsen vilket inneburit fysiska möten och samtal med alla i olika mängd.


Styrdokument i Sverok:


Guider och uppförandekoder:



Arrangemang:


En sak som inte hände under mina år i Sveroks förbundsstyrelse var Spelkultur och feminism i Malmö som jag arrangerade med Thom Kiraly redan 2014. Men den är värt att ta med här med.

Övrigt:


Artiklar, liknande skrivna om mig som ordförande för Sverok:





(2016)


(2018, ett urval på grund av att det är för mycket att hålla ordning på.)

En av mina krönikor i Fenix



Föreläsningar, panelsamtal och liknande


(2016)




(2018)




Förenings- , distrikts-, och Konventsbesök 2018(ett urval):


  • Svenska Cosplayföreningen
  • Spelföreningen Smash!
  • Dragons Lair
  • Tärningen Avgör
  • Besökt Sveroks Östergötlands årsmöte (satt som mötesordförande)
  • Besökt Sverok Norrbottens årsmöte (satt som mötesordförande)
  • Besökt Sveroks Väst årsmöte (satt som mötesordförande)
  • Besökt Sverok Mälardalens årsmöte
  • Besökt Sverok Skåne
  • Besökt Sverok Mälardalen
  • Prolog
  • Female Legends 8 mars Livestream
  • Gothcon
  • Nordsken
  • Swecon/Fantastika
  • Dreamhack Summer
  • NärCon
  • Queercon
  • Confusion



Övrigt:
  • Littfest
  • East Sweden Game
  • Bokmässan
  • Forum för levande historia
  • LiU Game Conference


Övrigt:



Det blev en del ändå. Och då räknar jag inte med alla möten och sammanträden. Jag räknar inte med hanteringen av Expressen som tog veckor eller alla turer runt bidragsmodellen. Eller mina resdagar (typ tio i månaden). Eller alla möten, utvärderingar och planeringar kring vart Sverok ska ta vägen i framtiden och alla tusen bollar runt det.
Det hade blivit på tok för långrandigt.


I korthet kan jag säga att jag är extremt nöjd med allt och att Sverok varit värt det tusenfalt för mig. Det kommer alltid vara en period i mitt liv som jag ser tillbaka på med glädje och stolthet.
Jag är så nöjd och framförallt redo att gå vidare.

Tack alla fina medlemmar i Sverok för att jag fick vara er ordförande.
Jag kommer alltid att älska er och jag kommer alltid att finnas för er, närhelst ni behöver mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar