tisdag 11 februari 2014

Omvänd rasism och hur jädra mycket det stör mig

CW: Innehåller n-ordet utskrivet flera gånger i texten

Idag tänkte jag bolla tankar runt ett rätt jobbigt ämne som jag stör mig något enormt på. Nämligen argumentet om omvänd rasism eller rasism mot vita.
Jag stöter ofta på detta argument i diskussioner på internet, vare sig det är på twitter eller andra forum och då ofta som en slags försvar av rasism i allmänhet.

Exempel: Någon säger att det inte är okej att skrika neger på grund av att det är ett rasistiskt uttryck som verkligen skaver och får mig och många fler att må genuint dåligt av att höra.
Enter Försvararen (™) som säkert har goda intentioner men ofta träffar något så in i helvete fel.
Ett vanligt argument från Försvararen (™) är  “Att kalla någon svenne är också rasism!!”

Och det är där någonstans jag vill facepalma targentbordet upprepade gånger och vråla “PERSPEKTIV FFS!”

Du kan och får inte använda argumentet om att rasism drabbar vita som ett slags bortförklarande och förminskande av den rasism som rasifierade får ta varje dag. Det är inte okej och det går inte att jämföra rasism med omvänd rasism.
Svenne är ett skällsord, ja du kan ta illa upp men det går inte att jämföra det med ord som neger, guling och svartskalle.

Varför?

Igen, det handlar om perspektiv.  Rasism stammar ur föreställningen att vita är lite bättre än alla andra och därmed har rätt att härska över de folk som de anser står lägre än de, i nio av tio fall folk med andra hudfärger.
När du använder rasistiska uttryck så är det inte bara ett lättvindigt användande att ett ord. Det är en del av en struktur som funnits i flera hundra år och som andas systematiskt förtryck och en jädra massa lidande.
Rasism handlar om att slå mot den som står i underläge, att förminska och rasism idag baserar sig på en ojämn maktstruktur som fortsätter att gynna vita.
En viktig sak är att rasism aldrig upphört att existera, det finns hela tiden närvarande i dagens samhälle

Den dagen som vita inte befinner sig i den priviligeriade ställning som de gör, då kan vi börja prata om omvänd rasism mot vita svenskar. Innan dess så tänker jag kallt bara stirra på dig när du drar argument som “Men du, ta det inte så allvarligt, vita svenskar blir också utsatta för rasism”och i bästa fall ge dig en historiabok och i värsta fall idiotförklara dig helt.

Gör världen en tjänst och lek inte Försvararen(™) av vita kränkta personer. För det blir så in i helvete fel och ignorant.

**************************

Vad betyder rasifierad?

*Rasifierad - Att vara rasifierad innebär att man fysiskt uppfattas som utlandsfödd och annat än svensk. Det är en person som blir utsatt för rasism på grund av namn eller etnicitet. Det är ett bättre ord än icke-vit (som förhåller sig till vit som standard) och bättre än invandrare/utlandsfödd då många som är födda i Sverige också utsätts för samma rasism som de som har migrerat hit.
//Beskrivning hämtad från Politism


För mer läsning om rasism och feminism rekommenderas Rummet. Allt blir lite bättre med Rummet




2 kommentarer:

  1. Hej
    Bra skrivet! Jag tänkte bara uppmärksamma dig på ett stavfel (antar jag)
    här: Gör världen en tjänst och lek inte Försvararen(™) av vita kränka personer.
    Jag gissar att det kanske ska stå kränkta.

    //Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, tack så mycket! Jag skriver lite för snabbt ibland :) Och tack för att du tyckte att det var bra!

      Radera