lördag 4 augusti 2012

Polyamori vs polygami

Jag sa på twitter att jag skulle fortsätta mina funderingar kring polyamori som jag började här.
Sen så var jag tvungen att tvätta min katt...typ. Eller så glömde jag bara bort det.
Men i torsdags under ett väldigt blött sjöslag på min favoritpub Haket så påmindes jag om mitt löfte.
Så nu tänkte jag reda ut min syn på skillnaden mellan polyamori och polygamitet.
Både för att det är kul men också för att jag fått uppfattningen om att människor antingen 1) blandar ihop de två eller 2) tror att det är samma sak.
Så här är min uppfattning och syn på det hela.
Polyamori är när du blir kär i flera och har flera kärleksrelationer. Du kan bli kär i person X, person Y, person Z och person Å, Ä,Ö och ha fullt fungerande, fantastiska relationer med alla dessa (Du behöver dock en jädra massa tid och planeringsskicklighet som Yoda men det är en annan sak)
Polygamitet är som att ha flera KKs enligt mig.
Till exempel: Du träffar person K, tycker hen är snygg och ni hånglar och har sex antingen en, tre eller fjorton gånger men det blir inget mer än så. Det stannar på stadiet hångla eller ligga och det är inget fel med det så länge man sköter det snyggt och har respekt för de man är med.
Att säga att man är polygam är inte en ursäkt för att bete sig som ett svin och såra människor.
Men det är rätt självklart.
Så enligt mig är det väldigt stor skillnad mellan polygami och polyamori  och det är därför jag blir så trött på människor som tror att det är samma sak.
Jag har tappat räkningen på de gånger som jag fått höra: "Men alltså, du är ju poly, kan inte vi ligga?"
Suck.
Ja, jag är polyamorös men bara för det vill jag inte ligga med dig. För själva grejen med att vara polyamorös är att jag blir kär i flera, inte att jag vill ligga med så många som möjligt.
Därmed inte sagt att jag inte tycker om att flörta eller blir attraherad av nya människor men det är enligt mig en rätt naturlig sak att bli. Människor är vackra och det är inte konstigt att man dras till andra även om manb är lycklig i sitt förhållande.

Författaren Bernard Cornwell beskriver det hela rätt bra i en av sina böcker:
"Were you ever unfaithful to X?"
"No" I answered truthfully.
"Did you ever wanted to?"
"Oh yes. Lust do not vanish with happiness."


Men sammanfattningsvis så tycker jag att polygami innebär att man ligger runt med människor på ett underbart kravlöst sätt men utan att skapa djupare kärleksrelationer.
Medans polyamorositet är djupare och innefattar mer känslor och man har relationer för att man blivit kär.

1 kommentar:

  1. Jättebra skrivet! Jag känner att jag kanske är en liten släng av båda. Kanske mest polyamorös men det är ju kul att hångla loss med attraktiva människor ibland också. :P

    SvaraRadera