tisdag 27 augusti 2019

Stockholm Pride och Queercon 2019

Stockholm Pride hände som vanligt och som vanligt så visste jag inte om jag skulle kunna åka upp. Det är en fråga om tid och en tråkig fråga om pengar.
Men efter mycket om och men och krånglande med scheman så blev det så att jag satte mig på tåget och tuffade landet upp mot Stockholm och framförallt mot det lilla fina konventet Queercon.

Allt blir bättre med enhörningar. Precis allt.

Jag hade blivit uppbjuden för att vara med i ett panelsamtal på temat Queera superhjältar vilket var både superkul men lite osäkert. Jag är ingen expert på superhjältar. Jag har baskoll och sedan så ligger mycket av mitt fokus på anime och mangakaraktärer. Visserligen kan många av dem räknas som superhjältar och jag är hyfsat duktig på detta med representation gällande queerhet men ja... lite nervös var jag allt.

Men som alltid så är min nervositet inte befogad för samtalet gick bra! Det hjälte såklart att jag satt i samma panel som bästaste Gabrielle De Bourg. Den kvinnan är ett jädra under av kunskap och så sjukt trevlig.

Gabrielle, jag och Dan på Queercon <3

Jag hann även podda ett avsnitt av Hard Nerd Café ihop med Dan. Det är redan klippt och klart så lyssna gärna på det här nedan :)




Efter Queercon begav jag mig ut i natten för att hänga med trevligt folk från NärCon. Det... blev en blöt kväll som jag inte var beredd på men så jädra trevlig.
Morgonen efter var jag en smula seg men jag tog mig till en förmiddag med Tove och Anders innan jag sprang till Prideparaden och Proud and Nerdys sektion. Jag hade en tanke om att inte gå med hela vägen eftersom jag ville spara fötterna men peppen och energin ville helt andra saker. Älskade fina nördar, vad mitt hjärta är hemma hos er <3

Bästaste Alexander, jag och Elvira i Proud and Nerdy


Det blev en jättetrevlig dag och jag filmade lite som ni kan se nedan!




Helgen avslutades med en urtrevlig festkväll och med att jag slarvade bort min telefon. Det kommer jag blogga om mer sedan. Men i korthet så är jag mer än nöjd med mina pridefiranden under sommaren. Det är för mig så viktigt att vara med, lyssna, engagera mig och att gå i prideparaderna. För min egen skull och för så många andras. Det laddar framförallt min energi under resten av året och hjälper mig att argumentera och hantera mot människors trångsynthet.

Så heja Pride och nu fortsätter vi resten av året <3

Mer läsning på temat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar