tisdag 6 maj 2014

Ale Vikingamarknad

Valborg för mig innebär sedan ett par år tillbaka Ale vikingamarknad. I år blev det en kortare tur över lördagen, tidigare år så har jagch Svart som regel lånat ett tält och sovit över hela helgen. Men vi har båda ett extremt aktivt liv med jobb och vänner och på sista tiden så har vi varit så upptagna att vi knappt fått andas. En dagstur var precis vad vi orkade med i år.
Så på lördagen så plockade vi upp MsMemberger och styrde mot Ale. Vi var väl förberedda med matsäck, filtar och pyssel för lediga stunder i solne men i slutänden var vi så upptagna med att prata med folk vi kände, mysa och springa på marknaden att ingen av oss ens tog upp sitt pyssel. Mat blev det dock, Svart hade lagat en jättegod kycklingpaj med bacon, svamp och massor av ost, jag hade misslyckats med två brödlimpor och MsMemberger hade tagit med flera enormt goda ostar, korv och äpplen.
Behöver jag säga att vi inte var hungriga när vi åkte hem?


Några av Andrimners fina saker.
Jag är lite kluven till vikingalivet just nu. Det är inte det att jag tappat intresset för vikingatiden, kulturen eller kläderna. Jag älskar det fortfarande.
Men jag märker att jag känner en rastlöshet vid tanken på att "bara" hänga på marknader, pyssla och titta på saker. 
Jag satt länge och funderade på hur det kommer sig att detta med att åka tjugo minuter till en vikingamarknad för en helg känns jobbigare än att åka över halva landet (Halmstad Karlskrona) mitt i natten för en dags lajvande i vikingatid.  Det som skiljer är att det ena är lajv där jag kommer alltid bli stimulerad, jag kommer aldrig bli uttråkad och jag kommer alltid ha fullt upp för att lajvet driver mig framåt. Det andra är en marknad där det är jag i vikingakläder men i nutid och massa nutida besökare. Det blir inte lika avslappnat för mig eller lika givande.
Sedan blir det med komplicerat när det är folk som aktivt skadat mig eller tycker illa om mig på en marknad, så som nu. Det blir inte jobbigt men störigt och får mig att känna mig väldigt malplacerad.

Detta låter väldigt deppigt och så illa är det inte. Jag kommer fortfarande åka på vikingamarknader och lägga ner på tok för mycket pengar jag inte har på tyg, tält och allt möjligt. För det är ju kul. Det är bara det att lajv är lite roligare



Jag har enormt mycket vikingabling... Men det finns de som har mer!

Det är något speciellt att sitta lutad mot vänner vid elden. När det är så kallt att benen fryser om man inte kavlar upp kjolen och värmer huden. Det är lite magi.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar