fredag 2 maj 2014

Tv 4 och lokalnyheterna

Jag har länge velat skriva det här blogginlägget men inte orkat. Inte för att jag är fysiskt eller mentalt trött utan för att jag är ledsen och står som ett stort frågetecken och undrar: Varför?

Det jag talar om är det faktum att TV4 lägger ner alla sina lokalredaktioner. Det rör sig om 21 redaktioner och totalt 125 tjänster som förmodligen bara försvinner. Här kommer det som verkligen vrider om mitt huvud: TV4 gjorde under 2013 en vinst på 648 miljoner kronor enligt Journalisten. Trots detta så väljer de att lägga ner alla sina lokalredaktioner.
När jag fick nyheten i min twitterfeed så satt jag bara och gapade. Jag trodde det var ett dåligt skämt, en falsk nyhet eller vad som helst.

När jag bestämde mig för att bli journalist och började min utbildning fick jag höra en del "höhö, hoppas du inte blir en sådan "journalist" som hamnar på en sketen lokaltidning och få mögla".
Jag skrattade och höll med för de lokaltidningsnyheterna jag läste var så.. små, så futtiga och helt utan betydelse enligt mig. Vem fasen ville sitta och skriva reportage om att hembygdsföreningen fyllde 100 år?
Och klart att min dröm var SVT, SR, Uppdrag Granskning och you name it. För jag fattade inte bättre och såg inte helheten. Nu vet jag hur viktig lokaljournalistiken är, hur mycket den gör som rikstäckande media inte hinner med eller saknar resurser för.

Det finns medier jag vill jobba på, medier jag inte vill jobba för annat än i nödfall och medier jag önskar helst inte skulle finnas. Det är min åsikt och oavsett den så är jag medveten om att det ett land behöver är flera olika tidningar, kanaler, radiostationer. Journalistiken behöver det för att kunna spegla alla aspekter, alla vinklar och faktiskt kunna fånga upp människoöden och smånyheter.

Att TV4 lägger ner sina lokalredaktioner är en spark i ansiktet på svensk journalistik och på den bredd som ett land bör ha i sin rapportering. Vi får inte glömma bort de små händelserna, de små nyheterna och människorna som skapar dessa. Utan de så har de stora nyhetsmedierna i storstäderna inte mycket att arbeta med förutom blåljusnyheter och utrikes. Vi kan inte tala om inrikesnyheter under nyhetssändningarna om det hela tiden ska skäras ner. Inrikes är mer än storstäderna vilket vem som helst borde fatta.

Nu är det bara SVT kvar som sänder riksnyheter på lokalnivå och den dagen de lägger ner sina lokalnyheter, då kan vi skippa detta med inrikes nyheter helt och istället fokusera på att bli mer korkade.

1 kommentar:

  1. Tyvärr så handlar allt om profit. Det är av samma anledning som privata företag som Carema och liknande har haft en vinst på miljarder men ändå är "tvungna" att spara in på tjänster och "bekvämligheter" för det äldre eller sjuka...

    Rösta V eller FI!!!!!!
    /Oskar Svärd

    SvaraRadera