torsdag 21 januari 2016

Manga nummer 10: Black Butler





På plats nummer tio hittar vi mangan Black Butler av Toboso Yana. Den började ges ut 2006 och rullar i skrivande stund stadigt på.

Det är någonting med det viktorianska London som bara gör mig helt såld. Lägg därtill lite
alternativhistoria, demoner och massa mystik och allt jag har att säga är "Ta mig, jag är våren!"  
Berättelsen om Sebastian och hans mycket unge herre Ciel Phanthomhive är spännande och en som börjar småskaligt för att sedan bli ett storslaget drama men som ändå lyckas ha fokus på Ciel och Sebastian.


Deras relation är i övrigt en av de mer skruvade med starka hierarkiska ramar och en spänning som nästan går att ta på (vilket det väldigt lätt blir när den enda vill ha den andres själv och enbart är tillbaka hållen av ett kontrakt) Lägg därtill undertoner av yaoi ihop med en stor dos humor och brittiska maner och du har en riktigt bra duo som inte gör en enda sida tråkig. De är helt klart seriens stora styrka och att se de två jobba ihop genom alla utmaningar blir aldrig tråkig. 

Toboso Yana har dessutom kombinerat sin duo med bra sidokaraktärer som ger historien en bra bakgrund och ett bra flyt framåt,  oavsett om kapitlen rör dödsdockor eller tebjudningar.
Att serien sedan är sjukt snyggt tecknat gör den väl värdig plats tio på min lista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar