tisdag 5 januari 2016

Grattis Mr Miyazaki!

Idag fyller en av mina absoluta favoriter inom filmskapandet år! Mr Hayao Miyazaki firar sin födelsedag och jag har så många fina minnen till hans filmer. Den första jag såg var Princess Mononoke som jag fick låna av min kusin och sen var jag tokfast. Genom den upptäckte jag resten av Studio Ghiblis filmer och det kan ha varit något av det bästa som hänt. Jag tittade redan på anime i massor men nu upptäckte jag en rad långfilmer jag kunde se om och om igen.
Jag tittar fortfarande alltid på någon av Ghiblis filmer när jag är sjuk, när jag är ledsen, när jag är glad... Ja helt enkelt när jag känner för det. Jag tröttnar aldrig för jag hittar hela tiden något nytt i filmerna.

Miyazakis filmer, både som han regisserat eller de han bara varit löst inblandad i har gett mig så mycket, både i form av fantastiska berättelser och främst i form av underbara förebilder.
Nausicaä, San, Ashitaka, Chihiro, Arietty, Kiki, Shizuku...De är alla fantastiska karaktärer som visat mig att det lönar sig att gå sin egen väg (även om det kan var kämpigt), att allt inte är svart och vitt och att det går utmärkt att rädda världen på egen hand.
Också, värt att notera att väldigt många av inte bara Miyazakis filmer utan också Studio Ghiblis filmer överlag klarar Bechdeltestet!

Så igen, stort grattis Mr Hayao Miyazaki och tack för alla fantastiska filmer!

Bild hämtad härifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar