torsdag 28 januari 2016

Manga nummer 9: Sword Princess Amaltea


På plats nummer nio hittar vi mangan Sword Princess Amaltea av Natalia Batista. Den började ges ut 2013 och består av tre härliga serialbum.

Detta är den enda mangan på min lista som är gjord av en svensk tecknare och den är helt awesome!
Jag snubblade över den här mangan på Confusion 2013 om jag inte minns fel och det var verkligen en helt ny upplevelse för mig. Den var inte bara sjukt snygg och hade en kickass kvinna som huvudkaraktär. När jag började läsa den så kunde jag verkligen mysa ner mig i en nyskapande manga som inte är rädd för att ta nya grepp och som gav en saftig känga till det samhälle vi lever i idag.
Sword Princess Amaltea utspelar sig i en fantasyvärld där kvinnorna har makten. Det är de som gör allt arbete och fattar beslut medans männen är reducerade till kuttersmycken vars viktigaste uppgift är att vara vacker och hitta en bra kvinna att gifta sig med. 

Här möter vi prinsessan Amaltea. Hon måste rädda en prins från en drake och hitta sin plats i världen, slå sig fri från sin äldre syster, och dessutom bevisa sig för sin mamma att hon har vad som krävs för att vara vuxen.
Detta är en helt fantastisk berättelse och storyn är bra och välskriven med många små överraskningar.
Aldrig har jag varit med om en manga som vänder så här bra på könsrollerna (jag är väldigt osäker på om det ens finns någon annan) och det är verkligen en upplevelse att läsa om hur det hade varit om allt varit ett matriarkat. Det ger en mycket att tänka på och för mig så satte den här mangan ord och bilder på många småsaker jag tänkt på i vardagen.
Sedan så älskar jag att den har så bra etnisk representation! Innan denna kan jag på allvar räkna de gångerna jag läst en manga med färgade karaktärer på ena handen. Det är mindre bra. Så det är så sjukt kul att se att det här finns färgade karaktärer som är med i berättelsen på ett naturligt och otvunget sätt utan att vara stereotyper. Jag slukade Sword Princess Amaltea med hull och hår och nu när sista boken äntligen är ute så är jag mer än nöjd! Det är en mangaserie jag verkligen kan rekommendera till alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar